Elektronická evidence tržeb (EET)
(Provoz aplikace Shopsun / Propojení / Elektronická Evidence Tržeb)EET se týká eshopů které provozují některé z následujících způsobů plateb:
- hotově nebo kartou na pobočce eshopu pro osobní odběr
- online platební metodou (PayPal, GoPay, atd.)
- online platba kartou (PayPal, GoPay, atd.)
V tomto článku jsou řešeny jen a pouze online platební metody, metoda kartou při osobním odběru či hotově při osobním odběru musí být řešena vlastní pokladnou na kamenné prodejně.
EET se netýká eshopů které provozují některé z následujících způsobů plateb:
- platba převodem na Váš bankovní účet
- platba na dobírku přepravci (PPL, GLS, Česká Pošta, atd.), kteří Vám platbu odesílají bankovním převodem
- platba na přepážce banky či pošty, která Vám odesílá platbu bankovním převodem
Plné propojení eshopu s EET se skládá ze 4 kroků:
- Získání údajů pro přihlášení na server Finanční správy
- Vytvoření provozovny v rámci daňového portálu
- Nastavení EET v rámci Shopsun
- Vygenerování certifikátu a jeho vložení do Shopsun
Získání údajů pro přihlášení na server Finanční správy
Pro získání přihlašovacích údajů existují dva způsoby:
- Osobní návštěva finančního úřadu
- Skrze datovou schránku
Pro objasnění těchto dvou metod bylo vytvořeno Finanční správou video které je ke shlédnutí zde na odkazu. V tomto článku Vám popíšeme metodu získání údajů skrze datovou schránku. V případě že jste zvolili metodu osobní návštěvy finančního úřadu, pak Vám bude celý postup objasněn pracovníkem finančního úřadu a můžete pokračovat dalším bodem.
Průvodce prostředím naleznete v uvedeném dokumentu na odkazu zde a kompletní dokumentaci naleznete na odkazu zde. V tomto článku Vám popíšeme pouze propojení s aplikací Shopsun. Přistupte na stránky daňového portálu skrze stránky Ministerstva Financí ČR nebo přímo na přihlašovací obrazovku skrze odkaz zde. V rámci daňového portálu přistupte do sekce "Elektronická evidence tržeb".
Na této stránce zvolte položku "Žádost o autentizační údaje do EET".
Na této stránce si nejdříve přečtěte informace a poté můžete pokračovat na další stránku skrze tlačítko "Další stránka".
V tomto kroce vyplňte Váš Finanční úřad, Územní pracoviště, Místo vyhotovení a Datum vyhotovení žádosti. Pokračujte skrze tlačítko "Další stránka". V následujících snímcích se jedná pouze o příklad. V žádném případě neopisujte hodnoty uvedené na snímku.
Zde vyplňte údaje Vaší osoby či firmy, která žádá o přihlašovací údaje do EET (v případě, že se podepisující osoba liší od údajů poplatníka pak je třeba vyplnit i tyto údaje). Pokračujte skrze stisknutí tlačítka "Další stránka".
Doporučujeme zabezpečení přístupu skrze Vaše telefonní číslo a Váš email. Toto je poslední potřebný krok pro vyplnění a tedy volte tlačítko "Odeslání písemnosti".
V tomto kroce již můžete vybrat onu možnost "Ověření identity přihlášením do datové schránky". Aby jste mohli být v rámci procesu informováni o průběhu, vyplňte ještě Vaší emailovou schránku a poté již můžete celou písemnost odeslat skrze tlačítko "Podat".
Nyní je třeba aby jste se přihlásili do své datové schránky a zde potvrdili Generálnímu finančnímu ředitelství, že souhlasíte s předáním informace o datové schránce a uživateli. Tak provedete stisknutím tlačítka "Ano".
Tímto je celý proces žádosti o přihlašovací údaje na server Finanční správy dokončen. Nyní již stačí vyčkat než Vám budou přihlašovací údaje doručeny do Vaší datové schránky.
Vytvoření provozovny v rámci daňového portálu
Průvodce prostředím naleznete v uvedeném dokumentu na odkazu zde a kompletní dokumentaci naleznete na odkazu zde. V tomto článku Vám popíšeme pouze propojení s aplikací Shopsun. Přistupte na stránky daňového portálu skrze stránky Ministerstva Financí ČR nebo přímo na přihlašovací obrazovku skrze odkaz zde. V rámci daňového portálu přistupte do sekce "Elektronická evidence tržeb".
Pro zobrazení přihlašovací obrazovky klikněte na položku "Správa údajů evidence tržeb".
Na přihlašovací obrazovce vyplňte Vaše uživatelské jméno a heslo, které jste získali od Finančního Úřadu ČR. Ověřte se CAPTCHou a klikněte na tlačítko "Přihlásit".
Po přihlášení přistoupíte v hlavním menu do položky "Provozovny" a poté kliknete na tlačítko "+ Nová provozovna".
V rámci okna pro vytvoření nové provozovny vyplňte Váš název, převažující činnost, vyberte typ provozovny "Virtuální" (týkající se pouze eshopu) a do lokalizace vyplňte kompletně celou URL adresu Vašeho eshopu (případně i s www a HTTP/HTTPS protokolem). Celý proces vytvoření provozovny dokončíte stisknutím tlačítka "Založit provozovnu". V následujících snímcích se jedná pouze o příklad. V žádném případě neopisujte hodnoty uvedené na snímku.
V seznamu existujících provozoven již uvidíte i číslo provozovny. Toto číslo je velice důležité a je třeba si jej poznamenat či zapamatovat pro vyplnění v rámci administrace eshopu.
Nastavení EET v rámci Shopsun
Pro to aby eshop správně systému EET využíval, je třeba v eshopu provést nastavení. Konkrétně v případě změny stavu objednávek a také dle použitého způsobu dopravy či způsobu platby. U každého stavu objednávky (v sekci "Objednávky - Stavy objednávek"), je třeba nastavit zda má být systém EET použit na objednávku v tomto stavu či nikoliv. V našem příkladu, jsme zvolili, že se má informace o přijetí tržby odesílat až v momentě kdy se objednávka změní do stavu "Potvrzena". Stavů objednávek, které pracují s EET můžete mít více, při jejich použití dojde ke zpracování tržby jen jednou.
Stejně tak u každé kombinace úhrady a dopravy (v sekci "Katalog - Cena úhrady a dopravy") je třeba nastavit, zda se má tržba odeslat či nikoliv. Zde nastavte u kterých způsobů plateb se má tržba odeslat a u těch ostatních vyberte "Neevidovat do systému".
Vygenerování certifikátu a jeho vložení do Shopsun
Pro vygenerování certifikátu existují dva postupy:
- Vytvoření certifikátu plně na serveru Finanční správy
- Vytvoření certifikátu skrze žádost z aplikace Shopsun
Doporučujeme první postup, v kterém vytvoříte kompletně certifikát na serveru Finanční správy a poté jej už jen vložíte do Shopsun (obsahuje méně kroků i přechodů mezi aplikacemi).
Vytvoření certifikátu plně na serveru Finanční správy
Přistupte na stránky daňového portálu skrze stránky Ministerstva Financí ČR nebo přímo na přihlašovací obrazovku skrze odkaz zde. V rámci daňového portálu přistupte do sekce "Elektronická evidence tržeb".
Pro zobrazení přihlašovací obrazovky klikněte na položku "Správa údajů evidence tržeb".
Na přihlašovací obrazovce vyplňte Vaše uživatelské jméno a heslo, které jste získali od Finančního Úřadu ČR. Ověřte se CAPTCHou a klikněte na tlačítko "Přihlásit".
Po přihlášení přistoupíte v hlavním menu do položky "Certifikáty" a poté kliknete na tlačítko "Nový certifikát".
V této sekci zvolte položku s názvem "Vytvořit žádost v prohlížeči".
V tomto kroce je třeba vložit heslo pro soukromý klíč. Doporučujeme zvolit alespoň 8 znaků obsahující malá, velká písmena a číslice. Toto heslo je nutné si zapamatovat či si jej poznamenat. Po vyplnění stiskněte tlačítko "Potvrdit".
Po potvrzení se Vám objeví velice obdobná informace jako na snímku s informacemi o podání žádosti. Pokračujte skrze tlačítko "Odeslat žádost".
Po odeslání žádosti se Vám objeví informace o certifikátu a možnost si vytvořit exportní soubor. Tak provedete stisknutím tlačítka "Vytvořit exportní soubor" a vyplněním hesla k soukromému klíči.
Vytvořený exportní soubor si lze stáhnout skrze tlačítko "Stáhnout exportní soubor".
Nyní můžete přistoupit do administrace aplikace Shopsun, do sekce "Propojení - EET" v hlavním menu. Zde vyberte možnost "Již mám certifikát" a stiskněte tlačítko "Pokračovat".
Nyní je třeba vyplnit informace a soubor z předchozích kroků. Do pole "Identifikátor provozovny" vyplňte "Číslo provozovny" z daňového portálu pro provozovnu která byla k tomuto účelu zřízená. Do pole "Identifikátor eshopu" si vložte popis který se bude objevovat v rámci daňového portálu pro identifikaci kudy byla platba uhrazena (jedná se o Vámi zvolený popis). V poli "Certifikát [.p12]" vložte soubor který jste si uložili do Vašeho počítače při stažení exportního souboru. Do pole "Heslo" vyplňte heslo k soukromému klíči, zaškrtněte položku "Aktivovat EET" a vše uložte tlačítkem "Uložit". Tímto je celý proces kompletně dokončen.
Vytvoření certifikátu skrze žádost z aplikace Shopsun
Přistupte do administrace aplikace Shopsun a zde v hlavním menu zvolte "Propojení - EET". Zde vyberte možnost "Vygenerovat certifikát pro evidování plateb v systému EET" a volte tlačítko "Pokračovat".
Formulář není třeba vyplňovat, zatím jej nebudeme ukládat. Případně lze do pole "Identifikátor provozovny" vyplnit "Číslo provozovny" z daňového portálu pro provozovnu která byla k tomuto účelu zřízená. Do pole "Identifikátor eshopu" si vložte popis který se bude objevovat v rámci daňového portálu pro identifikaci kudy byla platba uhrazena (jedná se o Vámi zvolený popis). Na uvedeném odkaze si stáhněte soubor s koncovkou REQ, tento soubor použijeme k získání certifikátu v rámci daňového portálu.
Přistupte na stránky daňového portálu skrze stránky Ministerstva Financí ČR nebo přímo na přihlašovací obrazovku skrze odkaz zde. V rámci daňového portálu přistupte do sekce "Elektronická evidence tržeb".
Pro zobrazení přihlašovací obrazovky klikněte na položku "Správa údajů evidence tržeb".
Na přihlašovací obrazovce vyplňte Vaše uživatelské jméno a heslo, které jste získali od Finančního Úřadu ČR. Ověřte se CAPTCHou a klikněte na tlačítko "Přihlásit".
Po přihlášení přistoupíte v hlavním menu do položky "Certifikáty" a poté kliknete na tlačítko "Nový certifikát".
V této sekci zvolte položku s názvem "Nahrát žádost ze souboru" a vyberte soubor REQ který jste získali z prostředí administrace Shopsun.
Po potvrzení se Vám objeví velice obdobná informace jako na snímku s informacemi o podání žádosti. Pokračujte skrze tlačítko "Odeslat žádost".
V případě odeslané žádosti se Vám objeví informace o certifikátu a možnost si již stáhnout certifikát. Tak provedete stisknutím tlačítka "Stáhnout certifikát".
Nyní je třeba se vrátit do administrace eshopu do sekce "Propojení - EET" a vyplnit informace (pokud již nemáte vyplněno) a soubor z předchozích kroků. Do pole "Identifikátor provozovny" vyplňte "Číslo provozovny" z daňového portálu pro provozovnu která byla k tomuto účelu zřízená. Do pole "Identifikátor eshopu" si vložte popis který se bude objevovat v rámci daňového portálu pro identifikaci kudy byla platba uhrazena (jedná se o Vámi zvolený popis). Do pole "Certifikát [.crt]" vložte skrze tlačítko "Procházet" soubor získaný z daňového portálu a poté zatrhněte položku "Aktivovat EET", vše potvrďte stisknutím tlačítka "Uložit". Tímto je celý proces kompletně dokončen.
Zpětná vazba (feedback)
Byl tento článek nesrozumitelný, obsahoval nepřesné informace, nebo v něm nějaké informace chyběly?
Napište nám nebo využijte komentářů níže.
Nový komentář